top of page

Moeten versjes altijd kort zijn?

  • Foto van schrijver: Floortje De Backer
    Floortje De Backer
  • 12 sep 2022
  • 2 minuten om te lezen

ree


Een kort en fijn versje zoals dat van Frank Adam (links) of van mezelf

Floortje De Backer (rechts), het werkt altijd!


​‘De zon

gaat onder.

De lichten

zijn gedoofd.

Het donker

is een wonder.

wat je ziet

zit in je hoofd.’

​‘Mijn kleine zus is nooit eens stil

Ze doet alleen maar wat ze wil

Ze brult en tiert en schreeuwt zo luid

Was ze een popje

Dan zocht ik het knopje

En zette ik mijn zusje uit!’


Maar moet poëzie voor kinderen altijd kort en ritmisch zijn? Dat hangt vooral af van wat je er mee wil bereiken. Wil je het versje als een lied bij het wachten aan de deur samen kunnen opzeggen, wil je een kleine impressie bij een thema geven, of heb je graag een kort versje dat je leerlingen snel uit hun hoofd kunnen voor vaderdag? Dan is een kort gedicht inderdaad een goede keuze!


Het handige aan een kort gedicht is dat je het zelf snel vanbuiten hebt geleerd. Want geef toe, er is al genoeg werk met al dat voorbereiden. Bij poëzie die kort is, zit vaak het ritme heel strak en dit lokt het rappend opzeggen ook heel sterk uit.


Maar hoe jammer zou het zijn als we ons enkel zouden beperken tot de korte en luchtige gedichten die iedereen snel uit het hoofd kent? We zouden zoveel missen! Neem nu deze bekende parel van Annie M.G. Smidt.


Dit is de spin Sebastiaan. Het is niet goed met hem gegaan. LUISTER! Hij zei tot alle and’re spinnen: Vreemd, ik weet niet wat ik heb, maar ik krijg zo’n drang van binnen tot het weven van een web. Zeiden alle and’re spinnen: O, Sebastiaan, nee, Sebastiaan, kom Sebastiaan, laat dat nou, wou je aan een web beginnen in die vreselijke kou? Zei Sebastiaan tot de spinnen: ’t Web hoeft niet zo groot te zijn, ’t hoeft niet buiten, ’t kan ook binnen ergens achter een gordijn.

Zeiden alle and’re spinnen: O, Sebastiaan, nee, Sebastiaan, toe, Sebastiaan, toom je in! Het is zo gevaarlijk binnen, zo gevaarlijk voor een spin. Zei Sebastiaan eigenzinnig: Nee, de Drang is mij te groot. Zeiden alle and’ren innig: Sebastiaan, dit wordt je dood… O, o, o, Sebastiaan! Het is niet goed met hem gegaan. Door het raam klom hij naar binnen. Eigenzinnig! En niet bang. Zeiden alle and’re spinnen: Kijk, daar gaat hij met zijn Drang! PAUZE Na een poosje werd toen even dit berichtje doorgegeven: Binnen werd een moord gepleegd. Sebastiaan is opgeveegd. Uit het hoofd leren samen met je klas is enkel een mogelijkheid als je jezelf en de kinderen een half schooljaar de tijd geeft, maar moet dat? Natuurlijk niet! Sommige gedichten zijn ideaal om voor te lezen als een ritmisch verhaaltje. Doe je hier dan iets fout mee en lees je dan niet beter een gewoon prentenboek voor? Een lang gedicht voorlezen is evengoed spelen met taal als wanneer je het wachtend aan de deur met z’n allen opzegt. De kinderen genieten nog altijd van het ritme en het rijm en de leuke kwinkslag op het eind. Eigenlijk is dit de meest makkelijk en toch de minst gebruikte vorm van poëzie in de klas. Neem een poëziebundel mee van de boekhandel of plaatselijke bib, sla het open en begin te lezen. Plezier verzekerd!





 
 
 

Opmerkingen


bottom of page